De juridische drempels op weg naar de zelfrijdende auto

Nieuws
26-03-2024
Auto
Voordat de weg naar de zelfrijdende auto volledig afgelegd kan worden, moeten de juridische drempels eerst worden overwonnen. De aansprakelijkheidsvraag blijft van belang voor zowel de last van de aansprakelijkheid als de innovatie van de zelfrijdende auto. In de wet zal een verbouwing moeten plaatsvinden en verzekeringstechnisch zijn er obstakels te bedenken.

Artikel Boris Martens

Het was de Duitser Carl Benz die in het jaar 1886 een octrooi aanvroeg voor de eerste auto ter wereld. Nu, bijna 130 jaar verder, verwacht men dat het niet heel lang meer zal duren voordat we de controle over het stuur uit handen geven. De zelfrijdende auto lijkt misschien een ontwikkeling van de laatste jaren, maar in 1939 werd al een zelfrijdende auto gedemonstreerd die zich bewoog middels een spoor van magneten in de weg. De zelfrijdende auto waar wij tegenwoordig aan denken, werkt heel anders. Er zijn in het verleden zelfs voorspellingen geweest die hadden verwacht dat het verkeer in 2024 volledig autonoom zou zijn, maar heel veel verder dan de autopilot van Tesla zijn we nog niet op de openbare weg. Dit komt niet alleen door technische drempels die nog overwonnen moeten worden, maar ook door juridische drempels. In dit artikel wordt gezocht naar een manier om deze juridische drempels te overwinnen.

De huidige stand van zaken in de wereld van het autonoom rijden

Om de huidige stand van zaken in het autonoom rijden goed te begrijpen, is het allereerst van belang om de verschillende niveaus van autonoom rijden te bekijken. In hoeverre een auto autonoom de weg op kan wordt aangeduid aan de hand van SAE-labels afkomstig van de Society of Automotive Engineers, ook wel SAE International. Het doel van SAE International is het verbreden en verbeteren van kennis en oplossingen op het gebied van mobiliteit in het voordeel van de mensheid.[1] Zij hebben een systeem ontwikkeld waarmee auto’s een SAE-label krijgen van nul tot en met vijf waaraan afgelezen kan worden in hoeverre de auto autonoom kan rijden. Hierbij is level nul een auto zonder enige vorm van autonoom rijden. Level een tot en met drie is een glijdende schaal van autonomie, maar hierbij is nog altijd een menselijke bestuurder vereist. Bij level vier en vijf is geen sprake meer van een menselijke bestuurder en rijdt de auto dus volledig autonoom.[2]

Lees meer >>


Lees verder op: bjnijmegen.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
a.s.r.
2.800 - 3.900
Medior, Senior
Utrecht
Ben je ambitieus, gedreven en beschik je over de bereidheid om onze adviseurs en klanten uitstekende service te bieden? Dan zijn we op zoek naar jou!
Top vacature
DEKRA
Marktconform
Senior, Medior, Junior
Capelle aan den IJssel
Ben jij een ervaren Letselschadebehandelaar die zich graag vastbijt in complexe dossiers? En staat voor jou het slachtoffer centraal? Lees dan snel verder. Er ligt bij DEKRA een mooie uitdaging...
Top vacature
Zicht
2.498 - 4.062
Medior, Junior
Apeldoorn
Als (junior) adviseur particulieren help je particuliere klanten bij vragen over hun schadeverzekeringen. Telefonisch en via de mail. Onze klanten bellen jou maar je pakt zelf ook graag de telefoon
Top vacature
Klaverblad
36.000 - 51.000
Medior, Senior
Zoetermeer
Als Schadebehandelaar Motorrijtuigen regisseer je het volledige claimbehandelingsproces bij autoschades vanaf de schademelding tot en met de schadeafwikkeling.