
Digitale Transformatie bij Verzekeraars: Afgelikte boterham of niet?
Dit nieuwe tijdperk vraagt om een frisse blik—niet alleen op tools, maar ook op hoe verzekeraars opereren, contact met klanten hebben en tegelijkertijd onderscheidend blijven. Maar, we praten al decennia over digitale transformatie in de verzekeringssector... dus wat is er deze keer anders?
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie is niet een eenmalig project met een duidelijk start en eindpunt. Het is een continu proces. Het gaat niet simpelweg om het upgraden of uitrollen van nieuwe technologie; het betekent een fundamentele herziening van de manier waarop de verzekeringssector werkt. Uiteraard start het met het hebben van een strategische visie. Maar het succes hangt af van het creëren van de juiste cultuur, gecombineerd met de juiste technologie en bovenal de acceptatie daarvan binnen de organisatie.
Digitale transformatie betekent dingen anders doen, zoals disruptieve insurtechs dat doen. Het betekent ook andere dingen doen dan je nu doet, zoals usage-based insurance. Zo kun je bijvoorbeeld gepersonaliseerde prijzen aanbieden voor autoverzekeringen via innovatieve kanalen zoals Internet of Things (IoT) en telematica. Daarnaast moeten kernactiviteiten digitaal worden ingericht, zoals automatische acceptatie bij de claims afdeling. Tot slot gaat digitale transformatie ook over het ontdekken van nieuwe kansen, zoals het verkennen van andere markten nu de Nederlandse verzekeringssector een nieuwe golf van internationalisering doormaakt, of nieuwe technologieën zoals IoT, waarmee je verzekeringsportefeuille real-time kunt monitoren.
[....]