KPMG: persoonlijke adviseur houdt stand in consolidatiegeweld
Rutger Hagendoorn, Head of Insurance bij KPMG: “Sterker, we zien signalen dat klanten zich juist kunnen afkeren van de grote organisaties als zij zich daar niet gezien voelen. Zij zoeken weer het persoonlijke van de kleinere financieel adviseur om de hoek, de local en de regional hero’s.
“Sommige conglomeraten zijn natuurlijk wel degelijk al bezig hun organisaties te stroomlijnen en de dienstverlening te optimaliseren. Maar partijen laten de front office liever nog met rust. Zolang er niets wordt gecommuniceerd, zijn de meeste klanten geneigd te blijven waar ze zijn. Op het moment dat je ze informeert dat er iets verandert, komen ze in beweging en loop je kans klanten te verliezen.”
In het eind november verschenen rapport ‘‘Consolidatie in de Nederlandse intermediaire markt. Inzichten en gevolgen voor het business- en operatingmodel’ schrijft KPMG: “Consolidatie is niet per definitie een directe bedreiging voor intermediairs. Daarbij is het wel belangrijker geworden voor zowel kleine als grote intermediairs om een duidelijke ambitie te bepalen en een specifieke waardepropositie te hebben, die aansluit bij de doelgroep. Kleinere intermediairs bieden hierbij vaak maatwerk aan, terwijl grotere spelers zich meer richten op het verkopen van eenvoudigere producten in hogere volumes.”
[....]