‘Met geweldloze communicatie los je conflicten en meningsverschillen samen op’
In de omgang met anderen, zoals naasten, collega’s en cliënten, is het belangrijk om goed te begrijpen wat iemand bedoelt en waar diens behoeften liggen. Hierop afgestemde communicatie draagt bij aan een goede sfeer en in situaties van tegengestelde belangen komen gezamenlijke oplossingen gemakkelijker binnen bereik. Deze vorm van communicatie wordt verbindende of geweldloze communicatie genoemd en is een wereldwijd succes. Over de effectiviteit van geweldloze communicatie vertelt MfN-registermediator, coach en trainer Judith Bos.
Door Martijn van Driel
Wat is verbindende of geweldloze communicatie?
Iedereen zal herkennen dat je met empathische mensen gemakkelijk verbinding maakt. Ze luisteren, gaan naast je staan en geven je het gevoel dat je er mag zijn. Dat is de basis van geweldloze communicatie: empathie. Laat je niet foppen: het is geen soft gedoe, maar een heel krachtige benadering die gebaseerd is op onderling begrip. Het voorkomt manipulatie en veroordeling, twee belangrijke factoren die tot escalatie kunnen leiden. En uiteindelijk verdiept deze communicatie je relaties en je samenwerking op een duurzame manier.