Open doel
Blog Enno Wiertsema, Algemeen directeur Adfiz
Het komt niet zo vaak meer voor dat tech-believers hun evangelie hoogdravend verkopen door de ondergang van de financieel adviseur te bezingen. Gelukkig hebben de meeste innovators wel in de gaten dat mogelijk succes in hun eigen unieke kracht moet liggen, niet in het gehoopte tekort van adviseurs. Maar soms kom je ook de onheilsprofetieën voor eigen belang nog wel tegen. We kennen het liedje: adviseurs zijn te duur, voegen geen waarde toe, en mensen kunnen het makkelijk zelf. Het is doorgaans niet nodig om daarop te reageren; we weten immers allemaal wel beter. Maar soms ligt het doel zo open dat ik het niet kan laten.
Zo las ik vorige week zo’n pleidooi, en tot mijn grote verbazing kwam dezelfde ziener tot de ontluisterende conclusie dat het perspectief voor directe distributie van hippe tech-merken zo’n gierend succes was dat vaandeldrager Lemonade intussen zijn redding bij het intermediair moet zoeken. Tja, dan blijft er van het oorspronkelijk betoog in dezelfde column maar verdraaid weinig over; intusssen is er wel weer een click-bait succesje gescoord. Met de AFM zou ik zeggen: pas op voor online (f)influencers. Of om Bil Gates maar eens te parafraseren: we overschatten de invloed van insurtech op adviseurs op korte termijn, en onderschatten het verandervermogen van adviseurs op lange termijn.
[....]