Sharon van Herel (Klaverblad Verzekeringen): “Ik ga vaak op mijn gevoel af”

CEO Klaverbald Verzekeringen

Ze is doelgericht, houdt van lijstjes, maar is bovenal mensgericht. In april maakte ze de overstap van HDI naar Klaverblad. De reacties hebben haar verbaasd. Sharon van Herel maakt haar eigen keuzes. “Ik doe veel op gevoel.” Een portret van een pragmatische topvrouw.

Het gesprek vindt plaats op het kantoor van Klaverblad Verzekeringen in Zoetermeer. Van Herel praat vaak met haar handen om woorden kracht bij te zetten. Als ze het woord ‘breed’ gebruikt, beeldt ze dat ook letterlijk uit en strekt ze haar armen. Opvallend is verder dat ze aan een half woord genoeg heeft. Als het gesprek over haar overstap van HDI naar Klaverblad gaat, refereert ze meteen zelf aan het artikel in AM, waarin Klaverblad ‘oubollig’ wordt genoemd. “Het heeft mij verbaasd dat veel mensen mijn stap ‘opmerkelijk’ noemden. Voor mij was de keuze heel logisch. Bij HDI heb ik in zestien jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt. Veel uitdagingen op mogen pakken, maar ik wilde dat niet nog vijftien jaar doen.” Ze lacht: “Op de winkel passen, past niet zo bij mij.”

Klaverblad moderniseren

En ja, ze weet het als geen ander. Er is werk aan de winkel in Zoetermeer. “Klaverblad moet hier en daar nog moderniseren. We moeten bijvoorbeeld werken aan onze productenlijn en een nieuwe koers bepalen.”
Maar er is ook een andere kant, benadrukt ze. “Klaverblad is een oerhollands bedrijf, zowel in uitstraling als in positionering. We zijn betrouwbaar en een beetje eigenwijs. Er zit zoveel trots bij onze medewerkers. Dat is mooi om te zien.”
Voorlopig is die nieuwe koers voor Van Herel nog wel een zoektocht. “Ik zit hier pas vier maanden. Klaverblad heeft een sterk DNA. Dat moeten we naar de tijd van nu brengen en dat zal best een keertje schuren, maar we moeten ook oppassen dat we niet het kind met het badwater weggooien.”

[....]